Hergebruik in de praktijk

De schijf van vijf op mijn website is niet bij toeval tot stand gekomen. Het zijn allemaal onderwerpen die me na aan het hart liggen. De ene keer is het procesindustrie die wat meer komt bovendrijven, soms mobiliteit en de laatste tijd recycling. Dan lijken er allemaal stromen samen te komen. Ik hoorde verhalen over een werkbezoek aan India op het gebied van afval(water)zuivering, aangevuld met een voordracht van Gunter Pauli. Dat inspireerde mij vervolgens weer om zijn boek De Blauwe Economie te lezen. Herkent u het fenomeen? Het is hetzelfde als u een automerk op het netvlies heeft en dat merk dan steeds ziet rijden. Kortom, zo verging het mij ook. Steeds stuitte ik weer op een ander hergebruikonderwerp. Hartstikke leuk, omdat er heel veel al gebeurt maar er nog veel meer kan en dat bovendien nog veel meer communicatie vereist.

Want ik realiseer me dat als iemand van het platteland ik de mogelijkheid heb te hergebruiken. In tegenstelling tot iemand in de stad. Ik houd alles apart en vaak krijgt het bij ons thuis al een tweede leven. Groente- en fruitafval niet alleen in de ‘groene’ container maar ook als kippenvoer. Tuinafval op de composthoop, stenen als verharding op onze oprijlaan en dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse zaken als kranten, flessen, textiel en plastic in de daarvoor, aparte zakken en containers verzamelen.

Gunter Pauli beschrijft in zijn, naar mijn mening wel erg wetenschappelijke boek, simpele methodes om op basis van de natuur duurzaam te produceren en te consumeren. Zodanig dat we niet alleen geen roofbouw meer plegen op onze bronnen maar ze zelfs kunnen herstellen met als positieve bijkomstigheid banengroei. Vooral de voorbeelden aan het eind spreken tot de verbeelding. Misschien zag u er onlangs al een voorbij komen: de paddenstoelen op gebruikt koffiedik.

De innovatieprijs op de beurs, genoemd in mijn eerste blog ging naar een apparaat dat water kan zuiveren zonder chemicaliën. Een glunderende prijswinnaar maar hoe vermarkt je dat?

Iemand van het kenniscentrum papier en karton hield op diezelfde beurs een voordracht over hoe zij hun energieverbruik in 2020 willen hebben gehalveerd. Open en transparant en een goed voorbeeld van communicatie.

Nog twee duurzaamheidscommunicators die ik hoog heb: Wubbo Ockels en André Kuipers. Van de eerste van de week zijn ‘laatste woord’ gezien bij de TV-show. Indrukwekkend en kennelijk beseffen we hier op aarde rondlopend onvoldoende hoe kwetsbaar de aarde is. Biedt een ruimtereis een heel andere invalshoek. Eigenlijk te gek voor woorden, zoals de slogan ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ al aangeeft, gewoon een kwestie van mindset en voor een ieder kansen genoeg om er vandaag nog mee te beginnen. Doen!

Blader door het archief