Jaja, ik weet: het is een stokpaardje van mij. Maar vorige week was ik op een congres rond productie/procesautomatisering en als er vijf vrouwen liepen op totaal bijna 200 congresgangers, dan overdrijf ik nog. Jammer, een gemiste kans vind ik.
Houd me ten goede, ik ben geen voorstander van positieve discrimatie, quota enzovoort maar sorry, het idee dat de industrie bestaat uit ‘mannen in blauwe overall’ is sterk achterhaald. Iedere procesoperator loopt al met een Ipad onder de arm. En bij de chemische multinational die ik onlangs bezocht, overigens heel internationaal georienteerd dus ook veel buitenlandse werknemers, kan het wel: twee van de vijftien procesoperators is daar vrouw !
Wat er dan mis is? Het blijft wel om imago gaan en spread the news.
Daarom was ik aangenaam verrast door een stukje in het AD van 23 februari 2016 : http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4249984/2016/02/23/Gitte-16-als-eerste-meisje-in-landelijke-lasfinale.dhtml
Zo kan het dus ook ; en er over vertellen hoe leuk het is !
Niet dat ik de (proces)industriewijsheid in pacht heb maar dat vind ik juist zo leuk: rondkijken en leren. Om nog eens een open deur te gebruiken: out-of-the-box denken en buiten gebaande paden durven gaan. En dat durft dat meisje, want je wil waarschijnlijk niet weten hoeveel leraren er haar op andere gedachten hebben proberen te brengen.
Over out-of-the-box denken gesproken: zo hield David Kemps namens ABNAmro een voordracht over Internet of Things op de Productieprocesautomatiseringsdag (PPA) van FHI half februari 2016. Kemps beschreef twee duidelijke trends: standaard maatwerk en servitization.
Het eerste zullen kenners uit de industrie iets makkelijker herkennen: kleinere series en kortere levertijden want ook kortere product life cycles. En als consument herkent u het helemaal: u wilt een klantspecifieke oplossing zonder dat de prijs de pan uitrijst.
Het tweede verwijst naar focus op diensten en lange termijn client lock-in. Beetje abracadabra voor u? Maar bedenk dan dat de wereld gaat veranderen. Kemps had het voorbeeld van de samenwerking tussen Miele en Bundle waarbij u een wasmachine-abonnement afsluit en als hij stuk is gewoon een vervanger krijgt. Niemand die moeilijk doet over reparatie, dat gebeurt wel maar niet in uw (kostbare) tijd.
Dus out-of-the-box denken? Zeker weten en de jongere generatie denkt al zo: bezit? ‘Niet voor mij, wel delen/lenen/leasen enz.’ Even wennen voor de wat oudere generatie.
En wat betreft die diversiteit? Omdat ik het zo leuk vind er over te communiceren, krijgt u diverse hapklare brokken gepresenteerd over onderwerpen waar u zich normaal gesproken niet zo snel in zou verdiepen.